Tausta

Suomen Romaniyhdistys ry (entinen Suomen Mustalaisyhdistys ry) perustettiin 1967. Yhdistyksen perustamisidea oli yksinkertainen: mustalaisten sosiaalinen tilanne asunto-, työllisyys-, koulutus- ja syrjintäongelmineen oli huono.

Kaikkea tätä epäoikeudenmukaisuutta vastaan Suomen Mustalaisyhdistys ryhtyi voimakkaasti taistelemaan, romaniväestön omana painostusjärjestönä. Yhdistys on alusta pitäen ollut mukana romanien asioita koskevassa päätöksenteossa. Yhdistys osallistui Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivan Romaniasiain neuvottelukunnan (entinen Mustalaisasian neuvottelukunta) toimintaan, perusti romanijärjestöjä eri puolille Suomea, puhui voimakkaasti mm. romanien asuntotilanteen parantamisen, koulutuksen sekä romanikielen opetuksen ja elvytyksen puolesta. 1990 Suomen Mustalaisyhdistyksen nimi muutettiin Suomen Romaniyhdistykseksi. Nimenmuutto heijasti Suomessa tapahtunutta kansainvälistymistä ja eurohenkisyyttä.

Suomen Romaniyhdistyksen toimintaan on alusta alkaen kuulunut ”kaikkinainen romanien oloja edistävä ja syrjintää ehkäisevä ”sekä romanikulttuuria tunnetuksi tekevä toiminta.” Romaniyhdistys on romanien etujärjestö, joka on toiminut painostusjärjestönä viranomaisiin ja valtiovaltaan päin.

Tärkeinä tavoitteina yhdistys pitää edelleenkin romanien asunto-olojen, työolojen, kouluttautumisen, oikeusturvan ja terveydellisten olojen yleisten edellytysten kunnollista järjestämistä. ”Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan antamalla herätteitä julkisen vallan käyttäjille ja julkiseen keskusteluun, sekä herättämällä romanien kiinnostusta yhteiskunnallisiin oikeuksiinsa ja yhteiskunnan odotuksiin nähden. Yhdistys tekee ja edistää romaneja koskevaa tutkimustyötä.”